maandag 31 oktober 2022

"Je zou er nog eens kunnen van verschieten"

Halloween beleeft dezer dagen haar hoogtepunt. Alle griezels, spinnen en spoken zijn erop belust om mensen te doen schrikken. En  zo'n monster tussen licht en donker kan een mens wel doen verschieten. Zelf heb ik er nooit de fun van gesnapt maar ik gun het de mensen die er daar wel plezier om hebben.
Het spektakel is nog niet voorbij of er vallen al andere catalogussen in de brievenbus die de aandacht vragen. Deze moeten de goed heilige man helpen om te weten welk speelgoed hij het beste kan brengen. 
Vorige week was ik bij één van de kinderen. De twee jongsten doorbladerden de folder nauwgezet, blad per blad. Het was een geanimeerde bezigheid. Mijn aandacht werd getrokken op een gesprek tussen die twee: "er zijn kinderen in mijn klas die zeggen dat Sinterklaas niet bestaat. Maar hij moet wel bestaan want heb vorig jaar een kei duur cadeau gekregen. Zoveel gaan mama en papa nooit uitgeven aan een cadeau."
Zalig toch, ze moesten het eens weten, ze zouden er nog eens kunnen van verschieten wat hun mama en papa er voor over hebben om hun kinderen gelukkig te zien.

Er is nog iemand van wie je ook wel eens zou kunnen verschieten.
Ik was aanwezig op het gouden priesterjubileum van pastor Herman Cosijns. Zijn getuigenis heeft mij echt ontroerd. Zoals alle mensen die voor de jaren 60 geboren zijn heeft Herman God leren kennen als een rechtvaardige maar straffende God. Toen hij er op zijn zeventiende achter kwam dat God een liefdevolle en vergevende God is heeft dat zijn leven totaal veranderd. Hij is naar het seminarie gegaan en is priester geworden. En wat voor een priester !
Je ziet, je zou er nog eens kunnen van verschieten wat de liefde van God met mensen kan doen. En dat wil Hij doen, ook met ons. Hij roept ook onze naam. Net zoals bij Zacheüs vraagt hij ons om naar beneden te komen, weg van ons eigen gelijk, ons eigen gedacht, onze eigen wil. Als wij, net zoals Zacheüs, zoals Herman, ons hart open stellen voor Hem zal Hij ook met ons wonderen doen. Meer dan wij ons kunnen voorstellen.

Pastor Mariette

© Pixabay