woensdag 21 december 2022

Beschutting

Met de nachtelijke vriestemperaturen van vorige week werd het hoog tijd om een paar buitenplanten in veiligheid te brengen. In veiligheid betekent dan een vorstvrije plek waar de planten kunnen overwinteren. Geraniums kunnen nog tegen een stootje maar de twee agaves staan in onze contreien maar beter binnen, beschut tegen de bijtende vrieskou. De chalet in onze tuin doet dan goed dienst om deze planten de winter door te loodsen. Toen de klus geklaard was had ik niet echt kou, het over een weer sjouwen warmde me op, alleen mijn handen hadden betere handschoenen kunnen gebruiken. Ik hoop dat de planten goed de winter doorkomen. Als er dan eentje het niet zal overleven is dat nog geen ramp, maar toch liever niet. Heel anders wordt het als het om mensen gaat. Mensen in woontorens waar de verwarming al een hele tijd uitligt, mensen die bang afwachten tot de rekening voor alle energie in de bus valt, mensen die geen dak boven hun hoofd hebben, mensen in Oekraïne zonder elektriciteit, geen licht en geen verwarming. Dan wordt de koude bedreigend, wordt hij tot een levensgevaarlijke vijand. Ik kan het me niet indenken wat het is om in deze temperaturen zonder verwarming te moeten leven, weken, maanden aan een stuk of erger nog op straat. En toch gebeurt het, dichtbij en veraf. Geen plaats voor hen in de herberg van vandaag. Net zoals toen voor Hem…Of toch?

Pastor Guido

© Guido Vandeperre