dinsdag 27 december 2022

Ziek met Kerst

Het zat er al enkele dagen aan te komen, maar vrijdag kwam het er helemaal van: ik werd ziek. Koorts, hoest, zwaar hoofd, geweldig moe… Een zelftest maakte duidelijk dat het gelukkig geen Covid was. Dus een griepachtige toestand. De kerstvieringen waren klaar, maar ik was niet klaar voor de vieringen. Het zou niet gaan om voor te gaan. Gelukkig waren mijn hulpvaardige confraters bereid en in de mogelijkheid om ondanks hun eigen drukke bezigheden in deze dagen mij te vervangen voor de diensten die mij waren toevertrouwd. Ik ben hen daar heel erkentelijk en dankbaar voor. Ook ben ik dank verschuldigd aan de mensen met wie we de vieringen hadden voorbereid en die alles tot een goed einde hebben gebracht.
Zo heb ik Kerstavond en Kerstmis snotterend, hoestend en zwetend, maar toch rustend doorgebracht. Ik wist mij verbonden met onze gemeenschap. En ook met zovele mensen die alleen zijn in de kerstdagen. Ik heb ook kunnen bidden in verbondenheid met de mensen in Oekraïne en elders die deze dagen in zware omstandigheden moeten doorbrengen.
En ik was in het gezelschap van Klara. Wellicht zijn er nog een aantal onder u die de radio hadden opstaan en naar ‘Kerst op Klara’ luisterden. De ganse dag heel mooie muziek, afwisselend en toch aangepast, met soms diepzinnige teksten of verhalen. Zo ontdekte ik een hedendaags muziekstuk dat ik nog niet kende: ‘Totus tuus’ van Henryk Gorecki. Hij componeerde het in 1987 ter gelegenheid van het derde bezoek van paus Johannes Paulus II aan Polen. De tekst is van Maria Boguslawska en is een verwijzing naar de leuze van de paus: ‘totus tuus’, ‘ik ben helemaal van jou’.
Graag laat ik u dit stuk horen ter ere van Maria, die we op 1 januari bijzonder gaan eren als ‘Moeder Gods’.

Maria! Totus tuus sum, Maria, Mater nostri Redemptoris, Virgo Dei, virgo pia, Mater mundi Salvatoris. Totus tuus sum, Maria!

Maria! Ik ben helemaal van jou, Maria, Moeder van onze Verlosser, maagd van God, liefdevolle maagd, Moeder van de Redder der wereld. Ik ben helemaal van jou, Maria
!

Pastor Benno