zaterdag 3 december 2022

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 4 december 2022 – 2de zondag advent A – MatteĆ¼s 3,1-12

‘Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden.’

Profeten zijn adventsfiguren bij uitstek. Vandaag komt Johannes de Doper aan het woord. Krachtige woorden spreekt hij! Klare taal! Hij houdt, zoals alle profeten, zijn blik op de toekomst gericht. ‘Kom tot inkeer, want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ (Mt.3,2) Met andere woorden: keer je leven om, van jezelf naar je medemens. Maak in je hart en in je leven ruimte opdat God in jou geboren kan worden. Zo kan zijn aanwezigheid zichtbaar worden, wanneer jij je inzet voor recht en vrede en voor de kansarmen in onze samenleving.
Telkens staan er mensen op, die nieuwe toekomst aanzeggen en leven geven. Ze zijn geraakt door het lijden van anderen. Ze zijn begiftigd met de geest van de Heer. Ook wij kunnen die mensen zijn, niet groots en meeslepend, maar wel als een twijg op een oude tronk, betrokken op mensen, op de kleinen het meest.
Moge Gods Geest on daartoe de kracht geven!

Pastor Chris

Bekeer je, zegt God,
en durf resoluut te kiezen
voor de weg van het evangelie
en van de dienende liefde.
Zorg dat je hart openstaat
wanneer Ik in jou mens wil worden
en wanneer Ik je uitnodig om met Mij te bouwen
aan een rechtvaardige en mensvriendelijke wereld.
Ik heb je nodig om aan mijn liefde
handen en voeten te geven
en om mijn tederheid voelbaar en ervaarbaar
te maken voor armen en kleinen.
Durf je dat? Ik hoop het!
Het zal je gelukkig maken.

Erwin Roosen

De H. Johannes de Doper terwijl hij predikt, ca. 1695 
©  Luca Giordano via wikimedia commons