zaterdag 24 december 2022

Stilstaan bij het evangelie

Kerstdag 25 december 2022 - Johannes 1, 1-18

‘Het woord is vlees geworden’

Met Kerstmis kijken we naar op de eerste plaats naar het wonderlijk gebeuren in de stal in Bethlehem. God komt ons tegemoet in het kindje Jezus. Mensen van dichtbij en van ver komen naar dit Kind, dat de wereld zal veranderen.
Bij de evangelist Johannes vinden we dit kerstverhaal niet terug. Zijn evangelie begint bij het Woord.
God spreekt tot ons! Spreekt met ons door de profeten, door Johannes, de getuige bij uitstek die de komst van de Messias, Gods Zoon aankondigde.
God komt ons in zijn liefde zo nabij dat Hij zijn Zoon laat geboren worden en laat wonen onder de mensen: ‘Ja, het woord is vlees geworden! Hij is onder ons zijn tent komen opslaan …’ (Joh.1,14)
God sprak tot Mozes in de wet: de tien woorden tot leven. Deze tien woorden tonen ons de weg die gelukkig maakt. Jezus toonde ons hoe die te gaan: ‘Want is de wet gegeven door Mozes, de genade en de waarheid zijn gebracht door Jezus Christus.’ (Joh.1,17)
Gods liefde is zo groot dat Hij zich aan ons laat kennen door zijn Zoon!

Pastor Chris

Vandaag ben Ik opnieuw Mens geworden - zegt God -
voor de zoveelste keer.
Maar toch vraag Ik me af
of je wel weet waarover het gaat.
Want als Ik naar je kijk en zie hoe jij samenleeft met anderen,
dan denk Ik soms dat je niet weet
dat het met Kerstmis eigenlijk om jou gaat.
Vandaag wil Ik in jou geboren worden
opdat jij, net als Jezus, spiegel kunt zijn van mijn liefde.
Zonder jou zal mijn droom nooit werkelijkheid worden
en zal mijn Goede Boodschap niet meer verder worden verteld.
Zet de deur van je hart voor Mij open
of is er geen plaats meer in je herberg?

Erwin Roosen

 

Proloog van het Johannes evangelie