zaterdag 31 december 2022

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 1 januari 2023 – Maria, Moeder van God (Lucas 2, 16-21)

In het stukje evangelie dat voorafgaat aan de tekst die we vandaag lezen, hoorden (en zagen) de herders een engel. Zij schrokken hevig. Maar de engel zei: “Schrik niet, want ik heb een goede boodschap voor u, een grote vreugde voor het hele volk. Vandaag is in de stad van David uw redder geboren; Hij is de Messias, de Heer.” De herders haastten zich naar Bethlehem en vonden het kind, Maria en Jozef zoals de engelen hen gezegd hadden. ‘Zij maakten bekend wat hun over dit kind was gezegd.’ (Lc. 2, 17) Misschien begrepen zij niet alles wat de engelen bedoelden maar zij werden wel de boodschappers van het goede nieuws.
‘Maria bewaarde dit alles in haar hart en dacht erover na.’(Lc.2, 19)
De herders en Maria begrepen wel dat dit kind een uitverkoren kind was.
Dit kind, Gods Zoon, kon maar geboren worden omdat ze ‘ja’ had gezegd toen een engel haar maanden geleden de boodschap bracht dat ze de Moeder van Gods Zoon zou worden. ‘Mij geschiede naar uw woord’, had ze nederig geantwoord.
Misschien hebben we er ook nooit aan gedacht dat ook onze eigen moeder ja heeft gezegd, en dat we zonder haar ‘ja’ niet zouden bestaan. En zo wordt het feest dat we vandaag vieren, en dat is het feest van de Moederschap van Maria, ook een feest van alle moeders waar ook ter wereld. Een feest van dank om het leven, dank om de liefde en de zorg, dank om ons bestaan.
Laten we zoals de herders en Maria Gods Woord in ons hart bewaren en verkondigen.

Pastor Chris

Soms hoop Ik
dat je iets van de gehaastheid
van de herders hebt
– zegt God –
en dat je op zoek durft te gaan
naar plaatsen en naar mensen
waar en bij wie Ik geboren word.
Maar soms hoop Ik
dat je ook iets
van de innerlijke rust van Maria hebt
en dat je mijn boodschap van vrede
in je hart koestert
als een kostbare schat.
In het gelaat van de arme
en in de handen van de eenzame
kun je Mij ontmoeten
en een oase van vreugde ontdekken,
die aan je leven een nieuwe
en eeuwige horizon geeft,
vol geluk en zegen.

Erwin Roosen


Maria: Moeder Gods, ook in de kruisdood van haar zoon,
Agulu Lake Cultural Museum
© Okechukwu4u via wikimedia commons