dinsdag 9 mei 2023

Damiaan inspireert

Morgen is het 10 mei, de feestdag van ‘onze’ heilige Pater Damiaan De Veuster. Laatst nam ik een boekje door met een aantal van zijn brieven: aan zijn bisschop, aan zijn broer en confrater Pamphile, aan weldoeners… Uit iemands briefstijl kan je wel een beetje leren over zijn karakter. Uit de brieven van Damiaan blijkt dat hij geen zeemzoete heilige was. Maar dat wisten we natuurlijk al wel: om tussen de melaatsen te gaan leven moet je geen doetje zijn. Het is niet zo dat Damiaan in zijn brieven buitensporige of oneerbiedige dingen schrijft, of zich kwaad maakt of zo. Maar hij schrijft wel zijn gedacht als er volgens hem iets niet juist is.
Op zijn graf in Leuven staat trouwens ook een uittreksel uit één van zijn brieven:
“Ik vind mijn grootste geluk den Heer te dienen in zijne arme en zieke kinderen die van de andere mensen verstoten worden”. Dat is puur evangelie: de Heer dienen in de armen en de zieken die door anderen verstoten worden. Dat maakt gelukkig. Een aansporing en inspiratie voor ons allen. “Al wat ge gedaan hebt voor de minsten van mijn broeders en zusters, hebt ge voor Mij gedaan” zegt Jezus (Mt 25, 40).
Onlangs heb ik het graf van Pater Damiaan na lange tijd nog eens bezocht. Het bevindt zich in de crypte van de kapel van de paters Picpussen aan het Pater-Damiaanplein te Leuven, niet ver van de Oude Markt en van de Naamsestraat. Het is een oase van rust in de drukke universiteitsstad. Echt een plaats om tot gebed en bezinning te komen. Op het graf van Pater Damiaan had een buitenlands koppel een kaart met een mooi (zelfgemaakt?) gebed in het Engels gelegd. Ik heb het genoteerd en geprobeerd te vertalen.

Heilige Damiaan,
jij stond als priester ten dienste van hen die leefden in wanhoop en isolatie.
Ik vraag je mijn hart en geest open te maken,
om te kunnen zorgdragen voor hen die arm, ziek, vermoeid of vergeten zijn.
Schenk mij de innerlijke kracht van het geloof en van onvoorwaardelijk mede-lijden
om een leerling van Christus te zijn.
Damiaan, ik kom bij je als een nederige dienaar van God.
Zegen mij met de geest van je liefde
en leer mij de helende en welwillende houding die jou eigen was. Amen
.

Pastor Benno.

© William Brigham