maandag 15 mei 2023

Je bent van .... (Oostkamp) als ...

Op Facebook volg ik de gemeente van mijn jeugd. Op die manier kom ik nog eens bekende namen en gezichten tegen en dat doet deugd. Mijn aandacht gaat ook naar de rubriek 'Durf te vragen'. Oostkampenaren op zoek naar een babysit, een aanhangwagen om even verhuis te doen, een adres van een podologue,... alles krijgt daar zijn plaats en ook een antwoord. Het valt op dat mensen daarop reageren en helpen naar een oplossing te zoeken. Een gratis dienstbaarheid aan elkaar. Onderlinge solidariteit, hoe mooi is dat. Of die onderlinge hulp een religieuze motivatie heeft weet ik niet, maar het werkt. Er ontstaat een netwerk van mensen die betrokken leven op elkaar. Mooi !
Ik dacht spontaan aan de parabel van het mosterdzaadje, een klein initiatief kan uitgroeien tot een netwerk, tot een grote struik waar de vogels zich kunnen in nestelen.

Zou die solidariteit ook werken in stadscontext? Ik vraag het mij af. Misschien wel, misschien kunnen we vanuit onze kerkgemeenschap een handje helpen om de noden van de armsten van onze buurten te helpen.
Daarvoor kunnen we rekenen op de medewerkers van de Sint-Vincentius à Paulo genootschap die wekelijks meer dan 100 coli uitdelen. Mogen we ook op jouw solidariteit rekenen? Surf dan naar de website

Pastor Mariette

© Mariette Dhondt