zaterdag 6 mei 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 7 mei, vijfde Paaszondag-A : Johannes 14, 1-12

« Ik ben de weg, de waarheid en het leven » zegt Jezus in het evangelie van deze zondag. Bekende woorden. Laten we er even bij stilstaan.
Tevoren zei Jezus aan zijn apostelen : « Gij weet waar Ik heenga en ook de weg daarheen is u bekend ». Maar Tomas had gereageerd : « Heer, wij weten niet waar Gij heengaat : hoe moeten wij dan de weg kennen ? » Waarop Jezus antwoordt : « Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader tenzij door Mij. »
Jezus is ‘de weg’ waarlangs wij naar de Vader kunnen gaan. Langs Hem kunnen wij God ontdekken. « Wie Mij ziet, ziet de Vader » zegt Jezus ook. Door Jezus te leren kennen, leren wij ook de Vader kennen. Door Hem weten wij wie de Vader is. Door Jezus komen wij in contact met God. Zijn boodschap wijst ons de weg om tot bij God te komen, om God te ontmoeten.
Jezus is ook ‘de waarheid’. Waarheid, dat is toch : weten hoe de werkelijkheid echt in mekaar zit ? Jezus leert ons wat de ultieme werkelijkheid is : hoeveel er in ons bestaan en in de wereld ook is dat we niet begrijpen, wij worden door God gedragen. Hij is de Oorsprong en de Toekomst. Die waarheid weten we door Jezus. Hij leert ons de uiteindelijke waarheid, die zin geeft aan ons leven : God is onze Vader.
Jezus is ook ‘het leven’. Hem kennen is leven. Hem in ons leven binnenlaten doet ons volop leven, leert ons het ware geluk kennen. Door Jezus, door zijn boodschap en zijn optreden, door zijn lijden, sterven en verrijzen weten we wat écht leven is : leven geven om leven te ontvangen. Tot over de dood heen.

Pastor Benno.

In het huis van mijn Vader is ruimte voor velen 
© Barbara Carr via wikimedia commons