zaterdag 13 mei 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 14 mei, zesde Paaszondag A : Johannes 14, 15-21

« Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden » zegt Jezus in het evangelie van deze zondag. Daar zit logica in : als je iemand graag ziet, probeer je het hem of haar naar de zin te maken, probeer je te doen wat hij of zij graag heeft. Jezus graag zien, Jezus in je leven binnenlaten, betekent ook dat we proberen te doen wat Hij graag heeft, dat we proberen te be-leven wat Hij heeft voorgeleefd : dat we proberen zijn evangelie gestalte te geven door onze manier van leven, dat we proberen zijn boodschap in daden om te zetten.
Maar dat kunnen we niet alleen. We hebben kracht nodig die van buiten ons komt, we hebben iemand nodig die ons kracht geeft. « Dan zal de Vader op mijn gebed u een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven : de Geest van de waarheid… » zegt Jezus. Hij belooft ons de Heilige Geest : God die in ons werkt, die ons kracht geeft, die ons in waarheid doet leven. De apostelen kregen deze belofte te horen tijdens het Laatste Avondmaal, enkele uren voordat Jezus ging sterven op het kruis. Wij krijgen deze woorden de horen in de paastijd, twee weken vóór Pinksteren. Wij vieren en geloven dat Jezus leeft en ons niet in de steek laat : « Ik zal u niet verweesd achterlaten… » zegt Jezus ook aan ons. En Hij voegt eraan toe, ook voor ons : « Ik leef en ook gij zult leven ».
Jezus leeft en wij leven met Hem, reeds in dit bestaan en over de dood heen. Hij doet ons inzien wat het grote mysterie van het leven is, wat de oorsprong en het doel is van ons bestaan : liefde. « wie Mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden ; ook Ik zal hem beminnen en Ik zal mij aan hem openbaren ». Met Jezus op weg gaan en God in je leven binnenlaten, is binnengaan in een dynamiek van liefde en zo gaandeweg Jezus beter leren kennen en ontdekken wie God is.
Reeds nu en altijd weer mogen we bidden tot en om de Geest van liefde met de oude woorden van het Pinksterlied :
« Gij zijt de gave Gods, Gij zijt de grote Trooster in de tijd, de bron waaruit het leven springt, het liefdesvuur dat ons doordringt. Verlicht ons duistere verstand, geef dat ons hart van liefde brandt en dat ons zwakke lichaam leeft vanuit de kracht die Gij ons geeft ».

Pastor Benno.

Dan zal de Vader op mijn gebed u een andere Helper geven:
Gregorius De Grote en de H. Geest, manuscript 12e eeuw 
©British Library via wikimedia commons