vrijdag 26 mei 2023

Trouw blijven

Gisteren vierde ik 24 jaar priesterschap. Ik introduceerde het vrolijkerwijs aan tafel met te zeggen: “Vandaag ben ik 24 jaar niet getrouwd, maar wel gewijd.”
Een priester is inderdaad niet getrouwd volgens de voorschriften van de Katholieke Kerk, maar dat wil niet zeggen dat hij niet trouw moet zijn aan wat hij beloofd heeft zoveel jaren terug. Trouw zijn aan je belofte, of het nu als gehuwde of als priester is, is essentieel voor het geluk.
Alle begrip voor diegenen die na een tijd ontdekken dat hun belofte van toen niet volledig realiseerbaar was. Voor hen is er altijd de kans om opnieuw te beginnen aan een nieuwe uitdaging tot “trouw blijven”. Het is een uitdaging, ook in onze tijd, om zich te binden voor lange tijd, zelfs voor het leven. Samen oud worden als koppel, of als lid van een congregatie of bisdom, of als actief lid in een geloofsgemeenschap, is een vreugde temidden van het lijden dat gepaard gaat met ouder worden.
Laatst was ik op een vormselviering van zeven 17-jarigen die zich durven te binden aan Jezus en haar kerk. Ook voor hen is er de “bindingsangst”, maar hebben bewust gekozen die te overwinnen. Moge al onze jongeren die hun vormsel doen deze mooie Maria maand in hun hart de troost en sterkte vinden die een binding met Jezus en God geeft.
Op de wijding toen waren mijn Boeddhistische en Hindoe leraren aanwezig als teken van mijn en onze verbondenheid met andere religies.

Pastor Peter

Priesterwijding Peter Baekelmans