zaterdag 27 mei 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 28 mei 2023 – Pinksteren (Joh. 20, 19-23)

De vrees zit er nog diep in bij de leerlingen: ‘de deur was op slot uit vrees voor de Joden.’
Zij weten nog niet goed wat zij moeten denken over het lege graf. in de tekst voorafgaand aan dit stukje evangelie staat wel ‘dat de andere leerling … zag en tot geloof kwam’. En Maria van Magdala ontmoette Jezus bij het graf en ging dit verkondigen aan de leerlingen. Maar de twijfel was nog niet weggenomen. Op dat ogenblik kwam Jezus in hun midden staan en was ‘vrede’ zijn eerste woord. (Joh.20, 19) ‘Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik jullie.’ (Joh.20, 21) Jezus’ woorden maken duidelijk dat het niet de bedoeling is dat de leerlingen bang achter gesloten deuren blijven zitten. De opstanding van Jezus met Pasen krijgt pas zijn volle betekenis wanneer die opstanding ook gebeurt bij zijn volgelingen. De leerlingen werden opgeroepen om de Blijde Boodschap in woord en daad te gaan verkondigen. En daarin staan ze niet alleen: ‘Na deze woorden ademde Hij over hen. “Ontvang de heilige Geest”, zei Hij.’ (Joh.20, 22)
Vandaag herdenken wij dat Gods Geest werd uitge­stort over Maria en de leerlingen. Een gebeuren dat die kleine groep volgelingen aaneensmeedde tot 'Kerk'. Pinksteren, het geboortefeest van samen Kerk-zijn! Moge de Geest ook van ons enthousiaste, hoopvolle en vreugdevolle christenen maken!

Pastor Chris

Adem over mij, God. Adem in mij.
Laat jouw geest mijn leven overschaduwen
en mijn hart vullen
met een laaiend enthousiasme
voor de zending die Jij mij geeft,
en met een vuur van liefde
voor elke mens, zonder onderscheid.
Doe mij herboren worden! Maak mij nieuw!
Geef mij jouw zegen,
opdat ik zelf een zegen mag worden
voor mijn medemensen.
En laat mij voor altijd beseffen
dat ik jouw kind mag zijn
en dat jouw liefde mij mooi maakt.

Erwin Roosen

Jo 20,19-23: Luca Signorelli,
de verrezen Christus verschijnt aan Zijn leerlingen,1514, Detroit Institute of Arts
©Wikimedia Commons