dinsdag 16 mei 2023

Spannend

‘Jij bent een spannend boek’ (BZN 5 mei 2023)

Ik moet het toegeven: ik lees graag een spannend boek, een detective of een thriller.
Gelukkig dat er bibliotheken bestaan om zo’n boeken te kunnen uitlenen want anders zou ik zeker moeten verhuizen om meer plaats te hebben voor boeken.
De kers op de taart, zou ik zeggen, is dan een historische thriller. Geschiedenis was mijn belangrijkste vak als leerkracht, vandaar. Op dit moment lees ik ‘Regicide’ van Robert Harris. ‘Na de moord op koning Charles I volgt een klopjacht op de daders.’ Harris probeert zich aan bekende feiten te houden; gebeurtenissen, data en locaties zijn nauwgezet gevolgd en vrijwel alle personages hebben werkelijk bestaan.
Ik lees deze spreuk van BZN ook graag figuurlijk. Mensen zijn ook ‘spannende boeken’ als je hen echt ontmoet en leert kennen. Er zijn altijd onvermoede kanten, een karaktertrek die je nog niet was opgevallen, een reactie die je niet had verwacht, …
Zo’n ‘mensenboek’: het blijft spannend!

Pastor Chris