dinsdag 2 mei 2023

Koesteren

‘Hoe koesteren we onze kinderen?’ (BZN 29 april 2023)

Was u ook zo sterk geraakt bij het bericht van de dood van de 9-jarige Raul? In de krant van 18 april stond ook: ‘Niet alleen ik (Vlaamse politica), veel hulpverleners met mij zeggen al jaren hoe vaak dat het voorkomt. Eén op tien groeit op met mishandeling of misbruik, meestal binnen het gezin. Dat zijn er gemiddeld twee per klas.’ Ik weet dat er verschillende verklaringen worden gegeven vanuit psychologische en sociale hoek maar toch blijft het moeilijk te begrijpen.
Wat een contrast met de blog van pastor Mariette gisteren! Zo’n moment om te koesteren mocht ik zondag beleven toen ik op bezoek was bij mijn petekind en haar gezinnetje. Haar dochtertje Fey is ondertussen bijna 2,5 jaar oud. De papa was aan het werk bij het huis dat ze aan het bouwen zijn in de buurt vanwaar ze nu wonen. Het zonnetje scheen en dus gingen we wandelen tot bij het nieuwe huis. Wel na iets meer voorbereiding dan bij mijn gebruikelijke wandelingen: de buggy moest mee en de twee honden, een klein en een groot exemplaar. Ik heb vooral een lege buggy voortgeduwd want Fey stapte dapper mee, afwisselend mama en mij een handje gevend. Zo’n kleine hand in de jouwe: wat een teken van vertrouwen!
Zo mogen wij elkaar koesteren, zoals God dat ook met ons doet!

Pastor Chris

© Pixabay