woensdag 3 mei 2023

De Gulden Regel

Een tijdje terug waren goede vrienden van mij een paar dagen in Brussel gelogeerd en met hen trok ik langs enkele plekken die ze nog niet kenden. Eén daarvan was de Begijnhofkerk in hartje Brussel. 
Op de site van Parcum vond ik deze info: ‘Sinds Daniël Alliet in 2019 op pensioen ging huisvest de kerk die de voorbije dertig jaar in het teken van het engagement voor kansarmen stond, met ‘House of Compassion - Beguinage - Begijnhof - Beginenhof’ (HOC), een nieuw project dat een stem aan de stemlozen wil geven... Als thematische kerk, wil het openheid cultiveren, het bewustzijn verruimen en bruggen slaan. Met toeristen en omstanders. Met gelovigen van alle overtuigingen en filosofieën, en ongelovigen. Met mensen en verenigingen die zich inzetten voor een meer rechtvaardige en broederlijke wereld. De inspiratie en de leidraad van alle initiatieven, vergaderingen en activiteiten is de Gulden Regel: “behandel anderen zoals je zelf door hen behandeld wil worden”. Reeds in 2017 werd in de linkervleugel van de kerk door een Koerdische artiest van kunstenhuis Globe Aroma een interreligieuze kapel ingericht rond dit thema.’ Tot daar wat je kan vinden op deze site. Het was niet de enige plek die me intrigeerde in de kerkruimte. Er waren verschillende kunstwerken, o.a. van de permanente tentoonstelling van het Gentse Museum Dr. Guislain die mijn aandacht vasthielden. Wat me trof bij deze kapel was dat deze gulden regel, rond de ander te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden in zovele andere godsdiensten en religies te vinden is. Het is een universele regel die elke mens kan verstaan en ter harte nemen. Deze ruimte zou een doopkapel kunnen zijn, ze bevat een klein glasraam dat de doop van Christus weergeeft. Ons doopsel is de bron van ons christen zijn maar is deze gulden regel niet even essentieel voor ons mens zijn? Een plek waarvan de Michelingids zou zeggen: ‘vaut le détour’…

Pastor Guido

De Gulden Regel @ Guido Vandeperre