zaterdag 20 mei 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 21 mei, 7de Paaszondag-A : Johannes 17, 1-11a

‘Vader, verheerlijk uw Zoon’

Deze evangelietekst is het begin van het afscheidsgebed of ‘hogepriesterlijk gebed’ van Jezus. Jezus moet afscheid nemen van zijn leerlingen. Ook Hem valt dit zwaar. Het samenzijn van Jezus en zijn leerlingen was intens geweest; dan doet afscheid nemen pijn. Jezus spreekt over zijn verbondenheid met God, zijn Vader. ‘Verheerlijk Mij nu, Vader, aan uw zijde, en bekleed Mij met de heerlijkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld bestond.’ (Joh.17,5)
Door het werk, de taak te volbrengen die God hem gaf, heeft Jezus God geopenbaard. Enkele zondagen geleden hoorden we Jezus zeggen: ‘Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.’ (Joh.14,9)
In Jezus kreeg Gods Rijk gestalte. Jezus bidt ook voor zijn leerlingen, voor degenen die Hem zijn toevertrouwd, toen en nu. Door Hem hebben zij de vader leren kennen, zijn zij gekomen tot geloof. Hij bad dat het werk dat Hij begonnen is, door zijn leerlingen zou worden voortgezet in eensgezindheid en in verbondenheid met de Vader en met Hem. Jezus’ gebed voor zijn leerlingen geldt over alle grenzen van tijd en ruimte, dus ook voor ons hier en nu.

Pastor Chris

Als je mijn woord ter harte neemt
en als je je leven afstemt op mijn golflengte,
wil Ik je laten delen in het wonder van de verrijzenis – zegt God.
Omdat Ik van je hou,
wil Ik je nieuw en eeuwig leven geven
over de grenzen van tijd en ruimte heen.
Ik hoop dat je mijn uitgestrekte hand wilt vastpakken
en dat je je aan Mij durft toevertrouwen,
wanneer de aardse zon voorgoed zal ondergaan
en plaats zal maken voor mijn licht en liefde.

Erwin Roosen

Christus en Zijn, ook onze Vader:
Fridolin Leiber, Pater noster (2e helft 18e eeuw)
© Wikimedia Commons