maandag 9 november 2020

Digitaal café

Krijg jij ook een huivering bij het idee? Wel, dat had ik ook. En toch, alles is beter dan alleen thuis zitten. Mijn kinderen vertelden mij dat ze met de collega's van het werk één avond in de week afgesproken hebben om elkaar te ontmoeten langs de digitale weg.
We gebruiken de digitale weg om naar de eucharistie te kijken via de computer, of te bidden via zoom, of te vergaderen... Waarom zouden we het niet doen om elkaar te ontmoeten? Een gezicht zien, reacties zien, ogen zien blinken,... het geeft zoveel warmte en nabijheid aan de ontmoeting. Het verhoogt de betrokkenheid op elkaar.
Hoe het komt dat ik voor het systeem gewonnen ben? Gisteren had ik met mijn kleindochter van 7 langs deze weg contact. Ze kon honderduit vertellen over wat ze al gedaan had in de vakantie en tonen hoe goed ze al kan lezen. Ze had nu ook een echte bureau om haar huiswerk aan te maken. Die moest ze mij natuurlijk laten zien. Haar broer van 5 heeft mij gans zijn dino collectie voorgesteld en de tekening getoond die hij gemaakt heeft voor een vriendje die jarig is. En de kleinste van 1,5 jaar deed mij smelten met zijn mooie lach. Ik zat midden in het leven, het voelde een beetje aan alsof ik bij hen thuis was. Het heeft mijn zo'n deugd gedaan dat ik dat met jullie wilde delen.
Zoiets verdient navolging. Deze namiddag heb ik een zoom ontmoeting opgezet met enkele vertellers van Godly Play. Ik kijk er al naar uit.
Het zou mooi zijn als we onze mooie ervaringen met elkaar konden delen. Zo kunnen we lichtpuntjes zijn voor elkaar. Zelfs langs digitale weg...

Mariette, pastor