maandag 2 november 2020

Zal het ooit nog worden zoals vroeger?

... Die vraag hoor je regelmatig stellen als er over corona gesproken wordt. Gisteren dacht ik eraan bij het kerkhofbezoek. Het was anders dan anders, minder volk op het kerkhof en geen familiebijeenkomst achteraf. Vroeger kwamen we samen in het ouderlijk huis en aten samen wafels, zelfs de kleinkinderen en achterkleinkinderen kwamen speciaal langs. Het was een gezellige bende. 
Het is een traditie vanuit mijn vroegste herinnering. Op Allerzielen ging mijn vader naar de verschillende kerkhoven. Aangezien we met zeven kinderen waren en geen auto hadden konden we niet samen gaan. De oudste kinderen die met de fiets konden rijden mochten mee. Mijn moeder bleef thuis met de jongsten. Ik herinner mij dat het soms heel erg koud was. Helemaal verkleumt reden we terug met ons fietsje naar huis maar dat vonden niet erg want we wisten dat er ons iets lekker te wachten stond. Mama had wafels gebakken! En dan kwamen de verhalen, van vroeger, van de tijd dat mijn ouders jong waren, van de tantes en de nonkel, de grootouders. Het was alsof ze allemaal weer tot leven kwamen, alsof ze er opnieuw bij waren. Geen droevige gebeurtenis maar iets dat 'leven' gaf. 
Gisteren was ik terug in het ouderlijk huis met enkel één broer en één zus. Maar we hebben de traditie in eer gehouden. We hebben herinneringen opgehaald, mooie herinneringen, waarbij mijn vader, mijn moeder en mijn zus weer tot leven kwamen. Het was voor mij een lichtpuntje in deze donkere tijden. En... we hebben wafels gebakken ! 
Toen ik naar huis reed dacht ik opeens aan het volk van God dat in ballingschap was. De Babyloniërs hadden hun stad Jeruzalem verwoest en hen weggevoerd naar Babylon. Ook zij dachten vol heimwee terug aan hun stad. Zouden ze Jeruzalem ooit nog terug zien? Zou het ooit nog worden zoals vroeger? Pas toen ze opnieuw konden bidden en de oude verhalen lazen voelden ze zich thuis in Babylon en wisten ze dat God niet enkel in Jeruzalem was maar daar waar Zijn verhaal levend wordt gehouden. 
Laten wij in deze tijd ook Zijn verhaal blijven vertellen en 'leven' vinden, ook in deze tijd. 

Mariette, pastor

 

(C)Pixabay