vrijdag 27 november 2020

Leg je te rusten, mijn ziel!

Heb jij het in deze coronatijd ook soms moeilijk om in slaap te geraken ’s nachts? Dan mag je jou troosten met het feit dat je niet de enige bent. Het is algemeen geweten dat er veel mensen slaapproblemen hebben in deze tijd. Dit kan zijn oorzaak vinden in heel wat zaken. Misschien ben je wat afgeschrikt door de vele beelden van zieke en stervende mensen die je via de media voortdurend binnenkrijgt. Of je bent bang omdat jouw inkomen bedreigd wordt door deze pandemie. Misschien maak je je zorgen om familieleden die alleen wonen of ziek zijn. Het kan ook zijn dat je angstig bent om zelf ziek te worden of anderen te besmetten. En natuurlijk is het teveel thuis zitten ook niet bevorderlijk voor de slaap. Je beweegt te weinig, eet en drinkt misschien wat te veel. Of je bent gestresseerd door het vele werk of door de kinderen die je thuis lastig vallen, terwijl je nog stapels dossiers moet doornemen. Dit alles kan ervoor zorgen dat het inslapen wat moeilijker verloopt dan voor corona. En dan kan je natuurlijk verschillende dingen proberen. Je kan een slaapmutsje nemen. Maar als je dit eenmaal gewoon wordt, is het na een tijdje moeilijk om er vanaf te geraken, en je wil toch geen alcoholverslaving aan deze coronatijd overhouden. Je kan wat relaxatieoefeningen doen, maar die zijn ook niet aan iedereen besteed, en soms word je daar nog nerveuzer van. Of je kan gewoon schaapjes beginnen tellen, maar bij mij heeft dit nog nooit echt veel zoden aan de dijk gebracht. Wat voor mij wel soms helpt is iets wat ik lees in psalm 4, hier in de vertaling van Huub Oosterhuis: ‘In vrede leg ik mij neer en ik slaap al. Gij doet mij wonen veilig en wel, Heer God, Gij alleen’. Als ik mij neerleg en er woelt nog van alles door mijn hart en mijn hoofd, dan durf ik tot God te zeggen: ‘God, dit is hetgeen waar ik vandaag mee bezig was, en ik leg het nu in Uw handen. Ik laat het los, want ik kan er nu toch niet veel mee doen. Draag gij er nu deze nacht verder zorg voor. Ik laat het aan U over. Morgen neem ik het wel terug van U over. En ik leg mij nu te rusten in Uw veilige armen.’ En geloof me of niet, maar dit helpt dikwijls! Het is alsof er een pak van je schouders valt. Hetzelfde wordt eigenlijk ook door Henry Purcell verwoordt in zijn prachtig lied ‘An Evening Hymn’. De vertaling van het lied luidt als volgt: ‘Nu de zon zijn licht heeft versluierd, en de wereld goedenacht heeft gezegd, begeef ik mijn lichaam richting het zachte bed, maar waar moet mijn ziel rusten? Lieve God, in uw armen, zou er ergens anders zo een aangename veiligheid kunnen bestaan! Dus leg je te rusten, mijn ziel! En prijs al zingende de genade die je dagen doet verlengen. Halleluja!’ Volg dus de oude wijsheid van Purcell, hier te beluisteren in een gloednieuwe versie van Tim Mead met La Nuova Musica.

Pastor Gino