dinsdag 3 november 2020

Positief nieuws

In een vorige blogtekst had ik voorgesteld om mij positief nieuws toe te zenden, ter bemoediging in deze benarde tijden.
Een eerste reactie kreeg ik van een iemand die mij graag plaagt. Hij antwoordde op een mail van mij waarin ik een uitleg gaf over vergaderen via ‘zoom’ en waaraan ik in een bui van zelfrelativering had toegevoegd: “zelfs een simpele ziel als ik kan het”. Reactie van de persoon in kwestie: “Dat is alvast positief nieuws!”. Inderdaad, simpele zielen of niet, we kunnen meer dan we denken. Laten we dat ook nu niet vergeten.
Een andere reactie kwam van een parochiane die verwees naar een artikel in Bruzz over het lokaal dienstencentrum in Heembeek. Daar hebben vrijwilligers tijdens de eerste lockdown wekelijks telefonisch contact gehouden met bijna zeshonderd ouderen. De telefoonnummers werden over de vrijwilligers verdeeld en wekelijks werden al de ouderen opgebeld. Als er een tijdje geen antwoord kwam, ging er iemand langs. En toen het sociaal restaurant moest sluiten, gingen een aantal vrijwilligers koken en maaltijden rondbrengen. En ook worden er nog steeds bezoekjes afgelegd, voor een gesprekje aan de deur, op veilige afstand. Dat is allemaal heel goed nieuws. Het kan ons inspireren in de tijd die komt: contact houden is ‘levensbelangrijk’, zeker voor ouderen.
En tenslotte ook nog positief nieuws uit Diepenbeek. Daar heeft de burgemeester de inwoners van de gemeente gevraagd om alvast de kerstverlichting aan te brengen aan hun huizen. Zo komt er letterlijk al wat licht in deze donkere dagen. Dat kan helpen om de mensen een positief gevoel te geven, vinden ze daar. Ik vind dat een goed idee. In elk geval, met of zonder kerstverlichting: laten we elkaar wat licht en warmte brengen in deze dagen, vanop afstand weliswaar, maar met veel creativiteit. En laten we niet vergeten dat we niet alleen in de kersttijd, maar het hele jaar door mogen geloven en beleven dat “het ware Licht, dat iedere mens verlicht, in de wereld is gekomen” (Joh. 1,9).
Hebt u nog positief nieuws? Laat het mij weten alstublieft!

Pastor Benno.

bennohaeseldonckx@hotmail.com

(C) Pixabay