donderdag 5 november 2020

Mens, erger je niet!

Gezelschapsspelen: het roept fijne herinneringen op aan mijn kindertijd. Tijdens het weekend, zeker in de herfst- en winderperiode, speelden we vaak een gezelschapsspel.
In deze tijd van mondmaskerplicht en andere maatregelen heb ik al vaak teruggedacht aan één spel in het bijzonder: Mens erger je niet, u waarschijnlijk niet onbekend.
Bij het spelen ervan liep de ergernis bij de ene soms hoger dan bij de ander; tegen je verlies kunnen kon helpen om je minder te ergeren.
Ik betrap er mij op dat ik me regelmatig erger aan mensen die geen mondkapje dragen of het op een zodanige manier dragen dat het weinig effect kan hebben. Maar van ergernis heb je zelf meestal meer last dan de ander. Humor helpt een heel stuk om mij niet te blijven ergeren. Zondagnamiddag was ik op wandel om nog enkele brieven voor de herabonnering op Kerk en leven in de bus te steken. zo ontdekte ik een raamaffiche met een oproep om het mondmasker correct te dragen. Het ging om vier afbeeldingen van een zwarte poes: ‘Neen, niet onder je neus! Ook niet onder je kin! Oh neen, zeker niet als blinddoek! Ja da’s goed: neus en mond bedekt!’
Ik ben al glimlachend verder gewandeld, al kon niemand dat zien. Mondmaskerplicht!
Ik overweeg de aankoop van het gezelschapsspel.

Chris Ruelens