donderdag 26 november 2020

Twee orkanen en een brandend parlement

U mag gerust zijn, dit is geen reclame voor een of andere rampenfilm en ik wil zeker geen tegenhanger starten voor de ‘positief nieuwsblog’ van pastor Benno. Het was een titel die mij trof in de krant. Dat is natuurlijk de bedoeling van en titel maar mijn aandacht werd vooral getrokken omdat het ging over Guatemala. Dit mooie, maar arme Centraal-Amerikaanse land komt zelden in het nieuws. En ook nu ging het over de armoede en corruptie die hand in hand gaan. Demonstranten betoogden in de hoofdstad tegen de inkrimping van het budget voor gezondheidszorg, mensenrechten en justitie. De meesten hielden hun protest vreedzaam, maar een minderheid ging over tot geweld, met een brandend parlement als resultaat.
Guatemala ligt mij nauw aan het hart. Ik had het geluk om er tweemaal voor een maand naartoe te reizen. Het is een mooi land dat niet voor niets het land ‘van de eeuwige lente’ wordt genoemd. Reizen is in deze coronatijd een verre droom maar kijkend naar de foto van mijn Guatemalteeks petekind, kan ik elke dag toch wat reizen. Adolfo (door toeval ook het petekind van pater Leo Bollen) is het tweede petekind dat ik mag steunen via SOS Kinderdorpen. Hij woont in het Kinderdorp in Jocotàn, waar zusters Annonciaden een missiepost hebben. Weeskinderen en kinderen die door omstandigheden niet in hun familie kunnen opgroeien, wonen daar in ‘gezinsverband’ met een ‘mama’. Zij krijgen alle kansen om volop kind te zijn, op te groeien in een warm nest, te studeren en zo een betere toekomst tegemoet te kunnen zien. Waar mensen zich inzetten voor anderen, gebeuren wondere dingen.
Ik dacht terug aan het evangelie van vorige zondag: ‘Wat je aan de kleinsten gedaan hebt, heb je aan Mij gedaan.’ In zijn homilie zei pastor Gino over het belang van ‘een druppel op een hete plaat’. Meter zijn van Adolfo is misschien ook maar zo’n druppel, maar vele kleine druppels kunnen een verschil maken.

Pastor Chris