vrijdag 4 december 2020

De roep van het hert

Neen, met de titel boven deze blog wil ik hoegenaamd niet op Uw gemoed werken door U ervan te weerhouden om tijdens de komende feestdagen hertenfilet te eten. Ik moet bekennen dat ik het zelf ook heel graag eet, ofschoon ik er natuurlijk niet te veel bij na mag denken. Herten zijn immers zulke mooie en edele dieren. Maar ik wil het vooral hebben over het muziekstuk van Arvo Pärt dat de titel draagt ‘The Deer’s Cry’, vertaald ‘de roep van het hert’. In 2007 ontving Pärt van een Ierse zangvereniging de opdracht om een muziekstuk te schrijven op de ‘lorica’ van St.Patrick, de patroonheilige van Ierland. In de keltische traditie is een ‘lorica’ een gebed of spreuk waarin Gods bescherming gevraagd wordt tegen het kwaad. In het Latijn betekent ‘lorica’ trouwens ook ‘borstplaat’. Een lorica is dus een soort van goddelijk bescherming. In het jaar 433 zouden de woorden van deze lorica de heilige Patrick en zijn monniken beschermd hebben tegen een bende heidense vijanden. Door voortdurend het gebed te reciteren, zagen de vijanden St. Patrick en zijn makkers aan voor een hert met haar jongen, vandaar de naam Deer's Cry, hertenroep. Daardoor zouden ze gered zijn. De volledige tekst luidt als volgt:

Christ with me, Christ before me, Christ behind me,
Christ in me, Christ beneath me, Christ above me,
Christ on my right, Christ on my left,
Christ when I lie down, Christ when I sit down],
Christ in the heart of every man who thinks of me,
Christ in the mouth of every man who speaks of me,
Christ in the eye that sees me,
Christ in the ear that hears me.

(Christus met mij, Christus voor mij, Christus achter mij,
Christus in mij, Christus onder mij, Christus boven mij,
Christus aan mijn rechterzijde, Christus aan mijn linkerzijde,
Christus als ik neerlig, Christus als ik neerzit,
Christus in het hart van elke mens die aan mij denkt,
Christus in de mond van elke mens die over mij spreekt,
Christus in het oog dat mij ziet,
Christus in het oor dat mij hoort.)

Pärt zette er een mantra-achtige en bezwerende melodie onder. Door de muziek en de tekst is het een innemende meditatie over de nabijheid van Christus. En is dat nu niet precies wat Kerstmis is, het feest van de Goddelijke nabijheid in Christus? Adventstijd is de periode om alsmaar gevoeliger te worden voor die nabijheid. Misschien kan dit lied, hier gezongen door het Londense Voces8, ons hierbij helpen.

Pastor Gino.