vrijdag 25 december 2020

Wat is mijn geschenk aan het Kerstkind Jezus?

Ieder van ons heeft ongetwijfeld een lievelingskerstlied. Wat is dat van jou? Van kindsbeen af heb ik een enorme voorliefde voor het Engelse lied ‘In the bleak midwinter’. Het is een kerstlied op een gedicht van Christina Rossetti uit 1872. Ze was de zus van Dante Gabriel Rossetti, bekend als de stichter van het broederschap van de prerafaĆ«lieten, een groep schilders in het Victoriaanse tijdperk. Het gedicht werd in 1906 op muziek gezet door Gustav Holst (inderdaad, de componist van ‘The Planets’) en drie jaar later eveneens door Harold Drake. Maar het is de versie van Holst die mij het meest naar het hart grijpt. De tekst zelf vertelt over hoe Jezus in de koude winternacht geboren wordt. Vooral de laatste strofe is heel aansprekend. Ze luidt als volgt:

What can I give him
Poor as I am
If I were a shepherd
I would bring a lamb
If I were a wise man
I would do my part
What can I give him
Give my heart.

Vertaald klinkt het als: ‘Wat kan ik hem geven, arm als ik ben? Als ik een herder was, dan bracht ik hem een lam. Als ik een wijze was, dan zou ik mijn deel doen. Wat anders kan ik hem geven dan mijn hart?’ Wat kan ik zelf op deze Kerstdag als geschenk brengen naar die God die zo dichtbij komt? Wellicht is er voor God geen mooier geschenk dan mijn hart open te stellen voor dit Goddelijk mysterie van nabijheid! Laten we dus vol vreugde zijn en dankbaar dat God ons zo nabij is!
Hier luisteren we naar een gloednieuwe versie van dit oude lied door Jamie Cullum. Hij is een bekende jazz artiest die deze maand een record brak door een virtuele pianoles te geven aan 2282 deelnemers waarin hij het lied ‘in the bleak midwinter’ op piano aanleerde. Hier een heel intieme en hedendaagse versie van dit prachtige lied, waarbij we ons de vraag kunnen stellen: wat is mijn geschenk aan dit Kerstkind Jezus? Zalig Kerstfeest!

Pastor Gino