vrijdag 18 december 2020

Mijn TV-tip voor de Kerstdagen

Bij het lezen van de titel boven deze blog vrees of hoop je misschien dat ik vandaag even de gelegenheid neem om de Kerstspecial van de Kampioenen op Kerstdag aan te prijzen. Dan moet ik je jammer genoeg teleurstellen. De Kampioenen krijgen in de media al meer dan genoeg promo. Ik zou je daarentegen graag uitnodigen om op Kerstavond 24 december om 18.30 u. (onze tijd) af te stemmen op BBC 2. Naar jaarlijkse traditie wordt dan immers de avonddienst vanuit King’s College in Cambridge uitgezonden. Het King’s College Choir is wellicht het meest vermaarde knapenkoor op Engelse bodem. En zoals steeds start de dienst met de tedere stem van een knaap die solo het bekende lied ‘Once in Royal David’s City’ inzet, een lied dat wij kennen onder de naam ‘Heden zal Uw redder komen’. Deze dienst genaamd ‘The Festival of Nine Lessons and Carols’ bestaat uit 9 Bijbellezingen doorspekt met tal van Kerstliederen. Bij deze dienst is er publiek aanwezig, maar gezien er weinig plaats is, mag je jou zelf bij de allergelukkigsten prijzen als je deze dienst kan bijwonen. Het is mijn diepste droom om ooit eens in mijn leven deze dienst te mogen meemaken. Maar ik vrees dat het bij een droom zal blijven. De Anglicaanse kerk heeft een overweldigende traditie van kerstliederen of ‘christmas carols’ zoals ze daar genoemd worden. En tot op vandaag worden er nog steeds nieuwe carols gecomponeerd. Het is voor een componist een grote eer wanneer jouw carol door het King’s College Choir gezongen wordt. In King’s, zoals het door de Britten kortweg genoemd wordt, is de traditie van de Kerstavonddienst meer dan honderd jaar oud, en sinds 1928 wordt het jaarlijks op de radio uitgezonden, zelfs tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1954 gaat het ook jaarlijks op TV. Het koor zelf is gesticht in de vijftiende eeuw, en bestaat uit 16 jongens tussen 9 en 13 jaar die school lopen in King’s College en 14 jonge volwassen mannen eveneens uit King’s College. Er is een ganse traditie verbonden aan wie de openingszin van ‘Once in Royal David’s City’ mag zingen. Alle jongens moeten het instuderen, maar slechts enkele minuten voor de viering wordt bekend gemaakt wie het zal zingen. In ieder geval is het een magisch stukje liturgie, waar ik je dit jaar, nu we niet samen live Kerstavond in de kerk kunnen vieren, graag van harte op uitnodig! Dit jaar zal er geen publiek aanwezig zijn in King’s, en dit omwille van de corona. Maar net als de Tweede Wereldoorlog kan ook corona de ‘kampioenen van King’s’ niet tegenhouden. Het zal je ongetwijfeld in de juiste kerststemming brengen. Wellicht nog veel meer dan onze eigen Vlaamse Kampioenen dat kunnen doen (ofschoon dat natuurlijk ook wel eens plezant kan zijn!). Hierbij laat ik je als voorsmaakje graag kennis maken met de versie uit 2015.

Pastor Gino