dinsdag 8 december 2020

Positief nieuws: goed nieuws.be

Vandaag is het 8 december, het hoogfeest van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria. Het is echt een feest voor de advent. Het brengt ons een stap dichter bij Kerstmis. “In Christus heeft God de Vader ons uitverkoren om heilig en vlekkeloos te zijn voor zijn aangezicht. In liefde heeft Hij ons voorbestemd zijn kinderen te worden door Jezus Christus” zegt Paulus in het epistel van dit feest (Ef. 1,4). Dat is hét Goede Nieuws, dé Blijde Boodschap bij uitstek.
Positief nieuws van de voorbije dagen was uiteraard dat Rusland en daarna Groot-Britanië gaan beginnen met vaccinatie tegen corona. Maar daar verneemt u ongetwijfeld al genoeg over. Er moet toch nog ander positief nieuws zijn, dacht ik bij mezelf. Nu was er recentelijk geen goede ziel die mij op het één of ander attent maakte, dus was ik op mezelf aangewezen. Achteloos tikte ik op google ‘positief nieuws’ in. En wat ontdek ik? Er zijn meerdere sites die positief of goed nieuws brengen, als tegenhanger tegen al het trieste nieuws dat we krijgen. Velen onder u wisten dat waarschijnlijk, maar ik ben niet zo actief op internet, dus dat was toch wel positief nieuws voor mij: het goede nieuws ligt zomaar voor het rapen! Er zijn Nederlandse en Vlaamse sites met goed nieuws. Voor Vlaanderen springt de site met de voor de hand liggende naam ‘Goed nieuws’ (goednieuws.be) in het oog. Het is een vzw die werkt met vrijwilligers. Als tegengewicht tegen al het negatieve nieuws willen zij de nadruk leggen op het positieve in de wereld en zo bijdragen tot een positiever wereldbeeld. Zo wordt uitgelegd in hun visietekst. Ze bieden verschillende soorten goed nieuws aan: ‘betere wereld’, ‘gezondheid’, economie… enz. Je kan je ook abonneren om het goede nieuws in je mailbox te krijgen. Allemaal gratis voor niks. Maar je mag natuurlijk wel een gift doen.
Mensen die zoeken naar positief nieuws en het verspreiden. Dát is positief nieuws.

Pastor Benno.

Onbevlekte Ontvangenis van Maria,
door El Greco,
museüm Santa Cruz, Toledo.