dinsdag 29 december 2020

Positief nieuws: graflichtjes op kerstavond

Mijn broer heeft als hobby de geschiedenis van de beide wereldoorlogen. Hij heeft daar heel wat literatuur over, verzamelt objecten die ermee te maken hebben en gaat slagvelden, musea, monumenten en oorlogskerkhoven bezoeken. In onze streek – Geel, in de Kempen – is trouwens hard gevochten bij de bevrijding in 1944, bij de oversteek van het Albertkanaal en het Kempisch Kanaal door de Engelsen en de Canadezen. Er zijn dus in Geel ook oorlogskerkhoven voor de soldaten die zijn omgekomen bij deze gevechten.
Sinds enkele jaren is mijn broer initiatiefnemer van een actie om op kerstavond kaarsjes te gaan plaatsen op de graven van de oorlogskerkhoven. Het gebruik komt uit Nederland, waar het op verschillende plaatsen een traditie is geworden. De eerste keer is mijn broer er alleen aan begonnen, het volgende jaar kwamen er enkele mensen bij om te helpen, het jaar daarop kwamen een jeugdbeweging en een vaderlandslievende vereniging meedoen. Maar dit jaar kon het uiteraard enkel in eigen bubbel…
Ik vind dit een mooi initiatief. Tijdens de kerstdagen steken we graag kaarsen aan, bij de kerstkribbe en een beetje overal in huis. In deze donkere dagen herinneren ze ons aan de woorden van Johannes in het evangelie van kerstdag: “het licht schijnt in de duisternis” (Joh 1,5). Kaarsen bij oorlogsgraven op kerstavond drukken nog sterker uit dat het licht van de hoop, het licht van de goede wil, het licht van de vredeswil, het licht van God… sterker is dan de duisternis van oorlog en dood. “Het ware Licht, dat iedere mens verlicht, kwam in de wereld” lezen we in hetzelfde evangelie (Joh 1,9). Dat vieren we in de kersttijd. Oorlogen en virussen kunnen dat licht niet tegenhouden. Het schijnt overal waar mensen “van goeden wille” zijn.

Pastor Benno.

Hebt u nog positief nieuws waarover ik mag schrijven? Laat het mij weten. Dank.