donderdag 18 maart 2021

Een nieuwe lente!?

Een uitroepteken en een vraagteken. Als we kijken naar het weer met regen en koude wind, zouden we er kunnen aan twijfelen of zondag wel de lente begint. Waar blijft de lentezon?
En toch! De lente breekt onweerstaanbaar door. Als je goed kijkt, zie je de bomen die uitbotten, de eerste tere bloesems, de vogels die aan hun nest beginnen … En de mensen die aan hooikoorts lijden weten dat zeker.
In deze coronatijden met stijgende besmettingen en ziekenhuisopnames zou je kunnen de vraag stellen: “Waar blijft de lente? Wanneer komt er eindelijke een einde aan deze pandemie?”.
En toch! Het aantal overlijdens in de woonzorgcentra is gedaald. De vaccinatie zorgt er voor dat mensen minder ziek worden. De zorgverleners blijven het volhouden ondanks alles. Alleen daarom al zou je kunnen spreken van een ‘nieuwe lente’.
In de eerste lezing (uit de profeet Jeremia) van komende zondag is er ook sprake van een nieuwe lente, als je het zo mag uitdrukken. God sluit een nieuw verbond met de mensen! ‘Dit is het nieuwe verbond dat Ik in de toekomst met IsraĆ«l sluit: Ik leg mijn wet in hun binnenste, Ik grif ze in hun hart. Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. Dan hoeft niemand een ander nog voor te houden: Leer de Heer kennen. Want iedereen, groot en klein, kent Mij dan - godsspraak van de Heer -.
Dan vergeef Ik hun misstappen, Ik denk niet meer aan hun zonden.’
God sluit een verbond met ons! Pasen komt dichtbij! De dood heeft niet het laatste woord. Waarom zouden wij dan doemdenken? God schenkt altijd nieuw leven!

Pastor Chris