zaterdag 20 maart 2021

Stilstaan bij het evangelie

« Heer, wij zouden Jezus graag spreken ». Zo zeggen enkele Grieken – dus niet-Joden- aan één van de apostelen. Is dat niet wat wij allemaal zouden willen ? Met Jezus spreken, contact met Hem hebben, in gesprek met Hem gaan, Hem de vragen stellen die ons op het hart liggen, onze zorgen aan Hem voorleggen ? Het evangelie vermeldt niet of de Grieken uiteindelijk een gesprek met Jezus hebben of niet. Als de apostelen Jezus de vraag van de Grieken komen melden, antwoordt Hij : « Het uur is gekomen dat de Mensenzoon verheerlijkt wordt ». En aan het einde van dit evangelie zegt Hij : « Wanneer Ik van de aarde zal zijn omhooggeheven, zal Ik allen tot Mij trekken ». Wij lezen dit evangelie op de zondag vóór de Goede Week. En zo begrijpen wij : het is de levende Jezus, gekruisigd en verrezen, die ons ‘tot Hem trekt’. In de Goede Week gaan wij zijn sterven en verrijzen gedenken, maar dit paasmysterie voltrekt zich elke dag in ons eigen leven : « als de graankorrel sterft, brengt Hij veel vrucht voort », zegt Jezus, en ook : « wil iemand Mij dienen, dan moet hij Mij volgen ; waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn ». Jezus volgen, sterven om te leven, onszelf loslaten om te leven voor elkaar, zijn waar Jezus is… Zo komen wij in contact, in gesprek met Jezus. Zo leeft Hij in ons. Zo geeft Hij kracht aan ons, zwakke mensen. Zo trekt Hij ons naar zich toe. Groot is het mysterie van ons geloof.

Pastor Benno

© Pixabay