donderdag 22 april 2021

Doe niets in mei

Een oproep om een sabbatmaand in te lassen? Zou misschien nog niet zo’n slecht idee zijn na meer dan een jaar coronacrisis. Maar het zit er niet in, er is nog werk aan de winkel.
En toch is het een oproep die deze dagen in de media verschijnt: ‘Doe niets voor de natuur. Maai mei niet!’ Want lang gras zorgt voor meer biodiversiteit en beter bestand tegen droogte. Als ik naar onze tuin kijk dan moet ik toegeven dat het zeker geen Engels gazon is maar dat hoeft ook niet. Nu kan ik genieten van de bloemen die er spontaan in groeien en bloeien. ‘Noem het geen onkruid’, las ik onlangs, ‘maar spontane plantengroei.’ De klimaatverandering is ook mijn zaak, al ben ik maar een kleine schakel in de keten. Ik merk dat ik door de vele wandelingen in deze coronatijd op een andere manier naar de natuur ben gaan kijken: met veel meer bewondering en besef hoe belangrijk die is voor ons welzijn. God nodigt mij uit om mee zorg te dragen voor zijn schepping!
Een vriendin stuurt heel regelmatig filmpjes, cartoons en dergelijke door. Humor helpt zeker om deze coronatijden door te komen. Maar af en toe zit er ook een mooie tekst bij, een doordenkertje. Zo ook dit filmpje.

Pastor Chris