woensdag 21 april 2021

Krijg jij geld als ik positief denk?

Mijn oog valt op een soort advertentie van een website voor werkzoekers. "4 stappen om zélf een positieve mindset te creëren", staat er. Het prikkelt mij: als iemand met een goede boodschap komt, is dat uiteraard positief. Goede boodschappen mogen er altijd méér zijn! Toch bekruipt mij een ongemakkelijk gevoel. Waarom pakt een website met vacatures - die op zichzelf een commerciële instelling is, dus als doel heeft om winst te maken - uit met een actie om mij een positievere mindset te bezorgen? Hebben ze daar misschien zelf voordeel mee en welk voordeel is dat dan? Het zal wel zo zijn dat iemand die positief in het leven staat "overal" meer kansen krijgt, dus ook op de arbeidsmarkt. Iemand die het goed doet op de arbeidsmarkt, zal zeker wel vaker een website met vacatures bezoeken en daar dus voor winst zorgen en dus is de cirkel rond: mijn ingesteldheid bepaalt mee hun winst.
Het is misschien naïef van mij, maar ik zou liever hebben dat iemand geïnteresseerd is in mijn mindset omwille van mijzelf - uit bekommernis om mijn geluk - want een positieve ingesteldheid heeft vooral heel veel met persoonlijk geluk te maken - en niet met een of ander eigenbelang. Ik heb er natuurlijk geen enkele moeite mee dat een commerciële instelling winst wil maken, maar moet dat met mijn geluksgevoel? Het lijkt wat op dat oude spreekwoord: "Als de vos de passie preekt, boer, let op uw ganzen!"
Er komt mij een woord van Jezus voor de geest: "Dit zeg ik u opdat mijn vreugde in u moge zijn en uw vreugde volkomen moge worden!" (Joh 15,11). Hij is dus ook geïnteresseerd in mijn mindset en Hij doet het gratis, uit bekommernis om mijn welzijn, zonder bijgedachten. Toch nog niet zo gek, dat evangelie...

Tony, pastor

Glasraam van Frans Van Immerzeel