maandag 5 april 2021

Komaan zeg, hoeveel kan een mens verdragen? Dit moet stoppen !

Een noodkreet van iemand die ik gisteren opbelde om hem een Zalig Pasen te wensen. Hij is door het leven niet gespaard gebleven en heeft ook zelf soms verkeerde keuzes gemaakt. Maar het is een vechter, in de goede zin van het woord, hij is niet bij de pakken blijven zitten en had net voor de corona ellende begon, alles weer onder controle. Na één jaar binnenblijven, zich aan de regels houden en werken aan zichzelf, werd het hem vorige week teveel. Vandaar die noodkreet.
Het deed hem goed dat hij zijn verhaal kon vertellen. Iets wat ik al dikwijls gehoord had maar voor hem zo belangrijk was. Ik dacht daarbij aan de Emmaüsgangers. Jezus liet hen ook hun verhaal vertellen toen hij hen vergezelde ook al wist hij waarover ze het hadden.
Nadien verraste hij mij met zijn vraag: "hoe hou jij dat vol?" Een vraag die mij wat uit mijn tent lokte. Want hoe vertel je iemand die in een Goede Vrijdag situatie zit dat het daarna Pasen wordt?
Toen ik hem vertelde hoe blij ik was met de vraag en dat dit voor mij heel veel betekende, dat dit voor mij een Paaservaring was, had ik zijn interesse. Van iemand die zich vroeger wentelde in zelfbeklag, is hij nu iemand geworden die interesse toont in iemand anders. Wanneer ik dit hem teruggaf werd het voor hem een Paaservaring. Hij zei: ik ben blij dat ik nog iets kan betekenen voor iemand. Dan zijn we op zoek gegaan naar andere Paaservaringen in het voorbije jaar. Hij heeft daardoor weer hoop gekregen, hij zag weer toekomst en kon het zelfs benoemen. Hij zei: "je weet dat ik niet geloof, maar je hebt mij wel laten zien dat mijn miserie niet het einde is, dat ik telkens kan herbeginnen ".

Ik kon mij geen betere Pasen wensen !

Pastor Mariette

Ps: 's avonds kreeg ik een berichtje dat hij voor het eerst sinds een week weer warm eten aan het maken was.