maandag 26 april 2021

Wazig zicht

Sinds een paar maanden ben ik de eigenaar van een computerbril. Mijn multifocale glazen deden het veraf en dichtbij nog heel goed maar de focus krijgen tussenin was moeilijk geworden, de lettertjes op mijn computerscherm waren troebel. Lang leve de computerbril, het is een zalig gevoel, nu kan ik weer focussen en zie ik alles weer helder en klaar.

Elke dag lees ik het evangelie van de dag. Tegenwoordig is dat heel eenvoudig, je krijgt het iedere morgen in je mailbox, je moet er geen moeite voor doen. Het lezen op zich is met mijn nieuwe bril geen probleem maar wat je er mee doet is niet zo evident. Er zijn van die dagen dat ik geen binding vind met het evangelie en na het lezen heel kort even stil sta en dan gewoon verder ga met mijn werk. Andere dagen word ik geraakt door een zin, een woord of een gedachte en kan ik zonder moeite bij het evangelie verwijlen. Er zijn ook van die dagen van willen maar niet kunnen... honderd en één excuses zoek ik dan om het niet te doen. Heb valt mij moeilijk om te focussen. Lastig is dat. Maar weet je, als je er dan in slaagt om vol te houden dan voel je je nadien soms als herboren. Ik heb al mogen ervaren dat de momenten dat ik doorzet, ik achteraf meer kracht en energie heb om de dingen aan te pakken. Wanneer ik een herkenning vind, een 'aha' gedachte of een woord van bemoediging, dan heb ik achteraf vaak een gevoel van innerlijke vreugde.

Die innerlijke vreugde wens ik u graag toe. De moed om door te zetten en een computerbril, om klaarder te zien wanneer je het evangelie leest, wanneer je een moeilijke beslissing moet nemen, wanneer je een keuze moet maken,...

Pastor Mariette