maandag 13 september 2021

Omdat we het beste willen...

Het zien van de inzet van jonge ouders maakt me vaak heel gelukkig. Zo ken ik een gezin, beide ouders gaan werken en op zaterdag rijden ze naar Antwerpen, naar de dansschool met hun dochter. Waarom zo ver? Omdat ze dat de beste keuze vinden. Ze willen het beste voor hun kinderen.
Dan is er nog de voetbal, op zaterdag of zondag zijn er matchen en als ze op verplaatsing spelen, rijden ze daarvoor naar alle uithoeken van Vlaams Brabant. Vergeet daarbij ook niet de trainingen in de week, want als ze afwezig zijn op de training mogen ze in het weekend niet meespelen in de match. Ja ik heb bewondering voor de inzet van jonge ouders en het feit dat ze het doen omdat ze het beste willen voor hun kinderen.
Zo was ik deze week op huisbezoek voor de catechese. De mensen waren nieuw in Brussel en blijven ook maar een jaartje in Brussel wonen, volgend jaar verhuizen ze naar Mechelen. Hun dochter zit in het zesde leerjaar, dus dachten ze aan het Vormsel. Door het nieuwe catechesetraject in Brussel bleek dat voor hen niet haalbaar. We hebben samen naar een oplossing gezocht. Ze gaat de catechese volgen in Mechelen en kan daar dit jaar ook gevormd worden. Wel, ik heb bewondering voor die ouders. Ze zijn bereid om in het weekend naar Mechelen te rijden voor de catechese omdat ze het beste willen voor hun dochter. Er is geen inspanning teveel als je kiest voor wat goed is voor je kinderen. 
Deze mensen leren me dat, als je echt iets wilt, afstand geen rol speelt.
En ik maar klagen, dat ik om goeie vis te vinden naar de stad moet rijden of naar een andere gemeente...
O ja, het is helemaal anders dan vroeger, dan waren de visboer, de warme bakker en de keurslager om de hoek. Nu moeten we een eindje rijden. Zelfs de kerktoren is ook niet altijd meer om de hoek. Maar weet je, God wacht daar ook op jou en de nieuwe gemeenschap is niet de vijand, het zijn ook mensen die net als jij op zoek zijn naar warmte en verbondenheid. Ook hier gebeurt het goede, daar zorgt God zelf voor, omdat Hij alleen het beste wil voor ons. 

Pastor Mariette