donderdag 10 november 2022

Mijn zieke moeder leert me genieten van de stilte

Ik lees dat zinnetje onder een kop van de krant. Het is een uitspraak van Joëlle Dubois, kunstenares, die gevraagd werd naar een aantal “levenslessen”. Het treft me. De drukte van mijn “to do’s” hangt in mijn hoofd. Afspraken, gesprekken, vergaderingen, nipte verplaatsingen – u kent dat wel (eigenlijk hoop ik voor u van niet, maar bon). Plaats dat alles tegen de achtergrond van Amerikaanse verkiezingen, die deze week veel aandacht krijgen, oorlog in Europa, vakbondsacties voor koopkracht wegens de dure energie en een milieutop in Egypte – ooit een land van slavernij.
De zieke moeder blijkt alzheimer te hebben en niet meer toe aan een gesprek. Ik kan me goed voorstellen waar ze het over heeft. Wat overblijft is dat de dochter op bezoek wat praat zonder veel repliek, of gewoon stil aanwezig is naast de dame die gevangen is in haar herinneringen. Ze heeft het over “genieten”. De stilte – het laten stilvallen van al het kabaal – doet deugd. Zich elke dag vijf minuutjes “terugtrekken uit het leven” om het even stil te maken blijkt erg heilzaam – het geneest en geeft een mens aan zichzelf terug.
Het is een bijzonder oud recept, maar het oogt verfrissend nieuw.

Tony, pastor
© cleanPNG