dinsdag 15 november 2022

Schoenen

‘Stap eens in andermans schoenen’ (BZN 9 november 2022)

Als klein meisje was ik al gefascineerd door sprookjes en verhalen. Een sprookje als dat van Assepoester naspelen vroeg natuurlijk om de nodige aankleding. Mijn moeder had altijd wel stoffen en zo in de aanbieding maar de kers op de taart waren haar oude schoenen met naaldhakken. Er mee stappen was een echte evenwichtsoefening. En af en toe verloor ik daarbij wel eens schoen maar dat paste perfect in het sprookje.
Ervaren stappers zullen zeggen: ‘Stap niet in de schoenen van iemand anders. Dat levert gegarandeerd blaren en ander voetenleed op.’ Een goede schoen zet zich naar je voet en past dan als gegoten.
Gisteren was ik een tekst, ‘Even stilstaan bij het evangelie’, aan het schrijven voor Kerk en leven.
In het evangelie op de 1ste zondag van de advent worden we opgeroepen om waakzaam en bereid te zijn. Advent mag dan een tijd worden om ‘in andermans schoenen te stappen, niet letterlijk maar figuurlijk. Je inleven in de ander: het kan zeker helpen om minder of niet te oordelen.
Veel stapgenot wens ik u en mezelf, in het voetspoor van Jezus!

Pastor Chris

© Pixabay