woensdag 16 november 2022

Muziek

In deze tijd hebben we meer een meer aandacht voor sorteren en recycleren. Ook om voorwerpen te hergebruiken en een nieuw leven te geven. Sommige mensen zijn er naarstig naar op zoek omdat ze met oude, afgeschreven dingen kunstig omgaan en iets nieuws creëren. Zo ontdekte ik een tijdje terug hoe de kunstenares Carine Lerminiaux met oude afgeschreven boeken iets nieuws maakte, zoals je kan zien op deze foto. Ze heten ‘Les livres de “Manou”, de naam die ze van haar kleinzonen kreeg. Een eenvoudig boek toverde ze om tot een muzikaal kunstwerkje. Ambachtelijk, met veel geduld en inspiratie gaat ze aan het werk. Het treft me telkens als mensen met iets dat anders naar het containerpark zou afgevoerd worden of bij de vuilbak gezet, creatief aan de slag gaat en het een tweede leven schenken. Het is als onze Schepper die met ons weer aan de slag gaat en ons niet afvoert. We krijgen nieuw leven aangereikt, met veel geduld vouwt, kneedt Hij ons tot andere mensen, later maar ook nu reeds. ‘Zie iets nieuws ga Ik maken, zie je het nog niet?’
Ik was blij toen ik dit boek van mijn zus cadeau kreeg. Muziek is immers in onze familie nooit ver weg. Ook de patrones van de muziek, Sint-Cecilia, viert men dezer dagen weer. Niet toevallig denk ik dan dat Klara zijn Top 100 programmeert het komende weekend. Tijdens de wat donkere en koude novemberdagen is hun muziek als een balsem op mijn ziel…

Pastor Guido