vrijdag 4 november 2022

Overwin het kwade door het goede

Ik moet toegeven, de afgelopen tijd was er in het nieuws zoveel dat mij droevig en zelfs wat boos maakte: oorlog die steeds verder woedt, verstrenging en verrechtsing alom, onverdraagzaamheid, mensen op de vlucht die in sommige gemeentes niet welkom zijn, want natuurlijk willen we helpen en mensen opvangen, maar ‘not in my backyard’ blijkt toch nog altijd heel sterk te zijn, … En dan voel je je soms machteloos. Want wat kan je doen tegen zoveel ellende, tegen zoveel kwaad? Spontaan komen dan de woorden van Paulus naar boven: ‘Overwin het kwade door het goede’ (Rom 12, 21). Misschien is dat wel de enige oplossing: blijven kleine daden van goedheid stellen rondom ons. Ik moest eraan denken deze week toen ik een dame tegen het lijf liep die ik al lang ken en die louter goedheid uitstraalt. Elk woord dat ze zegt is een woord van goedheid, elke daad die ze stelt is omgeven door goedheid. Zo iemand zou ik ook willen zijn, dacht ik bij mezelf. Het is de enige manier om staande te blijven, het is vertrouwen dat het goede, hoe zwak en kwetsbaar het ook lijkt, altijd het laatste woord heeft. Dat vertrouwen is het hart van ons christelijk geloof. Dat geeft mij de moed om het goede te doen, ook al is het nog zo klein, en ook al lijkt het soms een druppel op een hete plaat. ‘Genees de zieke wereld weer, opdat zij goed zal zijn. Genade Heer, hoor ons gebed, zie deze wereld aan! ’, laten we op die manier maar tot God bidden met het lied ‘En vele duizenden, ontheemd, gevlucht uit eigen land’.

Pastor Gino