maandag 2 januari 2023

Nieuwjaarsbrief

Liefste lezer,

Het is bijna 50 jaar geleden dat ik nog een Nieuwjaarsbrief geschreven heb en al zeker 15 jaar geleden dat er iemand er één voor ons heeft voorgelezen, maar ik wou jullie toch een kort briefje schrijven zo bij het begin van het nieuwe jaar.

En ja, dan toch vooral om jullie het goede te wensen. Het is een grote waarheid dat een goede gezondheid het belangrijkst is en die wens ik jullie dan graag. En is de gezondheid toch niet zo goed, dan wens ik jullie de sterkte om tevreden te zijn met alles wat wel nog redelijk gaat.
Ik wens jullie ook vrede en verdraagzaamheid bij jou thuis. En is dat niet elke dag van het jaar mogelijk, dan wens ik jullie het geduld om in stilte te werken aan een nieuwe kans. Nieuwe kansen geven en nieuwe kansen krijgen, het kan wonderen bewerken.
Ik wens jullie ook een zinvol werk of zinvolle bezigheden, want werk of een bezigheid is één van de grote ‘dagdagelijkse’ zingevers. En vind je het werk niet altijd even zinvol of misschien wel zinloos, dan wens ik jullie de sterkte en de moed om te durven veranderen want het leven is te kort om vast te roesten.
Ik wens jullie een jaar vol ontmoetingen met de vrienden, de grote familie, de geburen en kennissen van ver of dichtbij. Dat je bij hen je verhaal kwijt kan en dat je het kan opbrengen vol overgave naar hun verhaal te luisteren. En word je wereld altijd maar kleiner met minder kansen om nog mensen te kunnen en mogen ontmoeten, weet dan dat Hij altijd klaar staat om te luisteren naar jouw verhaal.
Ik wens je een jaar vol innerlijke vrede en dankbaarheid voor al het goede dat je mag ervaren en dat je mag delen met anderen. En is er al eens een dag dat je je afvraagt ‘waarom’, weet dan dat er vragen zijn waarop geen antwoord is, dat er problemen zijn die onoverkomelijk lijken, dat er kloven tussen mensen zijn die lijken alsof ze niet te dichten zijn. Maar ondanks alles, hoop is er altijd.
En bovenal wens ik je een grote en diepe verbondenheid met je medemens en met je God. Zich door hen laten raken is het mooiste geschenk dat er is en het ligt op jou te wachten, elke dag van het nieuwe jaar – een pakje in je hart dat jij alleen kan openmaken.

Vrede en Alle Goeds,

Diaken Dirk

© Zand in je hand: Nieuwjaarsbrieven