maandag 16 januari 2023

Geluiden die gelukkig maken

Ik vond het nogal verrassend dat, toen we vorige week aan het wandelen waren een vriendin me zei - terwijl de beiaard van de Abdij van ´t Park aan het luiden was - dat het luiden van klokken horen een geluid is dat haar gelukkig maakt; He, zei ik, dat is een mooie titel - daar zou ik eens een blog kunnen over schrijven.
Wat zijn de geluiden die mij gelukkig maken?
Het eerste waaraan ik denk, is de korte plof wanneer je een fles wijn ontkurkt of, in dezelfde zin, het ploffen van een champagnekurk of een fles geuze.
Of tijdens de vakantie als je met open venster slaapt en je de golfslag van de zee kan horen.
Of als je mosselen klaar maakt: wanneer op het einde van de 10 minuten kooktijd, het deksel langzaam begint te rammelen.
Of die ene keer tijdens mijn pelgrimstocht naar Santiago dat ik eindelijk eens een koekoek kon horen.
Eigenlijk zijn dit allemaal simpele dingen - de meeste daarenboven nog gratis en voor niets te krijgen.
Ja, geluk moet je niet altijd ver gaan zoeken. Als dat geen mooie gedachte is - ik zou bijna durven zeggen: een gedachte die gelukkig maakt!

Diaken Dirk