dinsdag 17 januari 2023

Geven

‘Kan jij geven zonder te verwachten?’ (BZN 16 januari 2023)

Ik dacht eerst te schrijven over een ‘winterdip’, waar ik zeker op deze sombere dagen wel eens last van heb. En ik ben niet alleen, zo te lezen in krant en tijdschrift. Allerlei tips tegen een winterdip zijn in. Maar toen merkte ik dat ik daar al over geschreven had in 2021. Als oud-leerkracht zou ik kunnen zeggen dat herhaling geen kwaad kan, maar of dat ook geldt voor de blog durf ik niet beweren.
De vraag (of dagspreuk) van vandaag zette mij aan het denken.
Hoe vaak gebeurt het niet dat ik iets geef en eigenlijk wel verwacht dat er iets tegenover staat.
Eigenlijk leer je het al als kind. En vaak terecht! Bij een ‘alstublieft’ hoort een ‘dankjewel’, bijvoorbeeld. De vraag gaat echter veel dieper dan dit. Kan ik geven van mijn tijd, mijn aandacht, mijn zorg aan mensen die niets kunnen teruggeven? Of is het nog te vaak: ‘Voor wat hoort wat’?
Ik neem me voor me de vraag: ‘Kan jij geven zonder te verwachten?’, elke dag opnieuw te stellen. En dan hoop ik dat ik op het einde van de dag kan zeggen: ja, vandaag is het me gelukt.

Pastor Chris

© Pixabay