maandag 23 januari 2023

Oefening baart kunst

Het zijn er niet veel, maar vorige week was er weer zo eentje... een nacht waarop ik de slaap niet kan vatten. Vroeger, toen de kinderen klein waren, stond ik op en begon ik aan de strijk. De repetitieve handeling van het strijken gaf mij rust. Toen de klus geklaard was, en ik kan je verzekeren dat het een klus is als je drie kinderen hebt, kroop ik terug in mijn bed en sliep als een roos.

Een paar jaar geleden vertelde ik een collega over mijn 'nuit blanche' en zei dat zelfs schaapjes tellen niet helpt. Zij antwoordde doodleuk: "Je moet de schaapjes niet tellen, je moet met de (H)herder praten". Dit antwoord kwam bij mij binnen, en is blijven hangen.

Zondag had ik een binnenpretje toen in de catechese aan de communicanten de vraag werd gesteld: Wat is voor jou 'bidden'? De meesten zeiden: praten met God of denken aan God. Spreken met de Herder dus.

Ik kan het je aanraden, van een gesprek met de Herder wordt je als vanzelf rustig. Je krijgt een voldaan gevoel alsof je de hele strijk hebt gedaan. De moeite waard om het te proberen. En weet je, net zoals bij strijken, oefening baart kunt.

Pastor Mariette

© Pixabay