zondag 8 januari 2023

Een ster zijn vandaag

Peuters worden wild bij het zien van Bumba. Jonge kinderen dansen en zingen mee met K3. Een micro onder de kerstboom, een discobal en flikkerende gekleurde lichtjes waren tijdens oudejaarsavond de attributen voor hun optreden. (Jammer dat ze tegenwoordig een versterker in die micro's bouwen.)
Tieners zijn helemaal in to 'Like Me'. Dat was de tweede show. Daar hoorden we de liedjes van onze eigen jeugdjaren terug. Ze hebben allemaal hun sterren waar ze naar opkijken. Nadien zijn het de sportidolen waar het jonge volkje wil op lijken. Drie maal training in de week en match op zondag, het lijkt mij iets meer dan alleen maar in form willen blijven. De sterren van de toekomst? Ik gun het ze, ze zijn actief, creatief en hebben een doel.

Ik dacht aan mijn kleinkinderen toen ik in de homilie op openbaringszondag hoorde dat de hoofdrolspeler in het evangelie de 'ster' is. Weliswaar een andere ster dan hierboven beschreven. De ster in het evangelie bracht de 'wijzen' in beweging. Het was een ster die ze niet kenden, die niet zoals de andere sterren aan de hemel bleef staan, het was een ster die bewoog. Dat maakte hen nieuwsgierig, dat zette hen op weg en bracht hen tot bij het kind in de kribbe, bij Jezus.

Dat is het waar ik van droom. Mensen tot bij Jezus brengen is de reden geweest waarom ik 30 jaar geleden ervoor gekozen heb om pastoraal werker te worden. Via ontmoetingen, in de catechese en de laatste jaren ook via Godly Play probeer ik mensen tot bij Jezus te brengen. Hij is mijn ster omdat Hij mij de weg toont naar God.

Ik hoop en bid dat wij allen sterren mogen zijn voor elkaar en elkaar de weg wijzen.

Pastor Mariette

© Pixabay