zaterdag 28 maart 2020

Eucharistische vasten

De tijd van nonkel missionaris ligt heel ver achter ons. Het behoort tot mijn vroegste herinneringen (lagere school, zelfs kleuterschool) dat er wel eens een missionaris terugkeerde "uit de missies" en dia's (kent u dat nog?) - een presentatie zouden wij vandaag zeggen - kwam geven van zijn werk. Een missiepater was ginds 'pastoor' van een gebied, zo groot als Limburg, en trok over gebrekkige wegen rond met als doel om elk dorp minstens één keer jaar te zien. In elk dorp was er dus één keer per jaar Eucharistie (en dopen en huwelijken...), ofschoon er wel grotere centra waren waar hij wat vaker kwam...
Ik heb nooit een ontmoeting gehad met de inwoner van zo'n dorp. Maar ik vraag mij nu wel af hoe mensen dat toen zouden beleefd hebben: de priester kwam één keer per jaar rond, één keer Eucharistie, voor de rest ongetwijfeld veel momenten van samen bidden. En Eucharistisch vasten.
De kardinaal gebruikte deze term onlangs voor onze eigen situatie: nu er toch al zeker tot 19 april geen missen zijn, zijn we allemaal gedwongen om Eucharistisch te vasten. Doet dat dan geen pijn? Zeker! Betekent de Eucharistie dan niet heel veel voor ons? Zeker! Geeft dat dan geen groot gemis? Zeker!
We horen nu geen missionarissen meer die vertellen over exotische streken, maar ik stel me voor dat er nog steeds veel Eucharistisch vasten bestaat in de hele wereld. Het zou me ook niet verwonderen dat dat juist in in die plaatsen waar er veel vasten-tout-court bestaat: waar er ook een schaarste is aan materieel voedsel en mensen dus op meerdere vlakken moeten leven met ontbering.
Ik kan me voorstellen dat er in sommige plaatsen van de wereld naar ons gekeken wordt als "luxe mensen". Het zou wel kunnen dat het Eucharistisch vasten, waartoe wij nu gedwongen wordt, ons een beetje met onze voeten op de grond zet en ook solidair maakt: we zijn niet per se beter als de anderen, hadden we in het verleden niet veel te veel oog voor onze beleving alleen?
Of misschien doet het Eucharistisch vasten ons beter begrijpen wat de waarde is van de Eucharistie en ontdekken we beter dat die wél de moeite is om er ons op zondag wat voor te verplaatsen...

Tony, pastor