zaterdag 28 mei 2022

Stilstaan bij het evangelie

7de Paaszondag - Johannes 17,20-26

‘Dat zij volmaakt één zijn’

In het evangelie van vandaag beluisteren we een gedeelte van het gebed dat Jezus uitsprak tijdens het Laatste Avondmaal. Jezus bidt voor zijn leerlingen en voor hen die door de leerlingen tot geloof in Hem zullen komen. Vanuit zijn diep doorleefde verbondenheid met zijn Vader bidt Jezus om eenheid onder alle mensen die in Hem geloven: ‘… dat ze allen één mogen zijn. zoals U, Vader, in Mij bent en Ik in U, zo moeten zij in Ons zijn, zodat de wereld kan geloven dat U Mij gezonden hebt.’ (Joh.17,21) Door hun éénheid, door hun verbondenheid en onderlinge liefde zullen de leerlingen en alle gelovigen levende getuigen zijn van Gods liefde voor de mensen. Die eenheid betekent is geen oproep om iedereen hetzelfde te laten zijn. De verscheidenheid is juist een rijkdom. Dat was reeds zo in de eerste christengemeenschappen en dat is het nog steeds. Maar allen mogen wij leven vanuit Gods liefde, die gestalte kreeg in Jezus’ leven en die de Geest ons schenkt.

Pastor Chris


Zo verbonden zijn met U dat wij één worden, God,
Gij in mij en ik in U.
Ik droom er wel van,
maar tegelijkertijd lig ik er ook nachtenlang van wakker,
omdat ik van die droom nog maar weinig realiseer.
Daarom wil ik U vragen
dat Gij me de durf geeft om mijn leven
door U te laten richten, net zoals Jezus dat deed.
Alleen zo zal mijn verbondenheid met medemensen
sterk genoeg zijn om zelfs de zwaarste stormen te kunnen weerstaan.

Erwin Roosen


© Pixabay