maandag 9 mei 2022

De liefste moeder van de hele wereld.

Gisteren vielen moederdag en roepingenzondag samen. Ik vond dat een uiterst geslaagd huwelijk. Want is zijn moeder en vader zijn ook roeping?
Niemand van ons heeft God ooit gezien. Je hebt mensen nodig die naar God verwijzen, die jou op het spoor zetten om God te ontdekken. Je hebt er een leven lang de tijd voor nodig om God in al zijn volheid te ontdekken en daarom heb je mensen nodig die doordrongen zijn van God. Die in woord en daad jou laten voelen wie God is. Geen kwestie van opvoeden maar van voorleven en doorleven. Zoals iemand die er altijd is, die je nooit in de steek laat, die het goede in jou naar boven haalt. Dat is wat mensen die door God geroepen zijn doen: priesters, religieuzen, diakens, pastoraal werkers en... moeders en vaders.
Wie een goede moeder (en vader) heeft krijgt een voorsmaakje van wie God is.
Toen in kind was waren er momenten waarop ik bij mezelf zei: "ik blijf mijn hele leven bij mijn moeder" en ik meende het. Niemand op aarde zag ik op dat moment liever dan mijn moeder. Ik kon mij geen leven voorstellen zonder haar. Zij was als God voor mij. Het leven leert dat er nog andere vormen van liefde zijn maar dat plaatsje in mijn hart is ze altijd blijven behouden. En stiekem hoop ik dat er in het leven van mijn kinderen ook zo'n momentje is geweest waarop ze mij de 'liefste moeder van de hele wereld' hebben gevonden. Mijn grootste wens is dat ik die liefde ook heb kunnen doorgeven zodat zij het ook aan hun kinderen kunnen laten voelen. Zolang die liefde gevoeld wordt zullen mensen op zoek blijven gaan naar God. Bij Hem alleen is de volmaakte liefde. Hij alleen kan ons allen omarmen. Zonder God is ons leven niet voltooid.

Pastor Mariette

© Pixabay