vrijdag 6 mei 2022

The vicar of Dibley

Ik weet niet of je de TV-serie The vicar of Dibley kent. Deze BBC-serie werd wereldwijd uitgezonden van 1994 tot 2013. Hoofdrolspeelster is de Britse actrice Dawn French. Deze komische serie speelt zich af in een fictief klein dorpje in Oxfordshire genaamd Dibley. Daar is voor het eerst een vrouwelijke predikant benoemd nadat in 1992 in de Anglicaanse Kerk voor het eerst vrouwen tot dit ambt werden toegelaten. En dit zorgt voor heel wat verwikkelingen, want niet iedereen in het dorp is klaar voor een vrouwelijke pastor! De meest memorabele momenten in de serie vind ik de samenkomsten van de ‘pastorale ploeg’ waar beslissingen genomen worden over het dagelijkse reilen en zeilen van de gemeenschap. Vaak leidt dit tot dolkomische situaties. Voor wie de serie niet kent: op Youtube zijn tal van fragmenten terug te vinden. Voor de reeks werd ook een eigen lied gecomponeerd waarmee elke aflevering begint en eindigt. Hiervoor werd de componist Howard Goodall aangesproken, die ook muziek schreef voor series als Mr. Bean en Blackadder. Omwille van zijn verdiensten op muzikaal vlak werd hij trouwens in 2011 benoemd tot ‘Commander of the Order of the Britisch Empire’. Voor de muziek voor ‘the Vicar of Dibley’ koos Goodall psalm 23 als tekst, en dit werd één van de bekendste TV-tunes aller tijden. Bleek trouwens dat deze muziek ook als zelfstandig lied uiterst populair was, en tot op de dag van vandaag wordt het nog door tal van koren op concerten en in erediensten gezongen (enkele jaren geleden trouwens ook tijdens een TV-mis in onze eigenste Sint-Jozefkerk in Evere). Ik kon het dan ook niet laten om dit lied vandaag in deze blog te presenteren, precies ook omdat het dit weekend de zondag van de Goede Herder is, juist het thema van psalm 23. Elke vierde paaszondag wordt immers een fragment uit Johannes 10 gelezen waarin Jezus zich vergelijkt met een herder. Het is een troost en een kracht te mogen ervaren dat God zorg voor ons draagt, dat hij ons nooit in de steek laat, dat hij om ons bekommerd is, zozeer als een herder voor zijn schapen bekommerd is. Mocht dit lied ons helpen om dit besef met nog meer sterkte in ons hart te laten neerdalen. Dit mogen beseffen kan een diepe vrede in ons hart doen ontstaan. Die vrede wens ik je van harte toe.

The Lord is my shepherd
I shall not want,
He maketh me to lie down in green pastures,
He leadeth me beside the still waters.

Yea though I walk through the valley of the shadow of death
I will fear no evil,
For you are with me,
You will comfort me.

Surely goodness and mercy,
Shall follow me all the days of my life,
And I will dwell in the house of the Lord forever.

(De Heer is mijn herder,
Het ontbreekt mij aan niets.
Hij laat mij rusten in groene weiden
En voert mij naar vredig water.

Al gaat mijn weg door een donker dal,
Ik vrees geen gevaar,
Want U bent bij mij,
U zal mij moed geven.

Geluk en genade volgen mij alle dagen van mijn leven,
Ik verblijf in het huis van de Heer tot in lengte van dagen.)

Pastor Gino