zondag 22 mei 2022

Vertrouwen en eenzaamheid

Voor de viering vroeg mij iemand of hij zijn fiets in de kerk mocht zetten. Natuurlijk mocht dat, er is plaats genoeg en hij stond op een plaats waar het niemand hinderde. Van waar ik zat in de kerk kon ik, als ik even opzij keek, de fiets zien staan. Ik betrapte mij erop dat bij het minste geluid ik richting fiets keek. Mijn eigen fiets is een aantal jaren geleden in de kerk gestolen, vandaar argwaan waarschijnlijk. Maar toch... ik bedacht mij dat het toch absurd was om te denken dat elke mens die de kerk binnen komt een potentiële dief zou kunnen zijn. Als we mensen zo wantrouwen dan is dat geen leven meer. Natuurlijk moet je er alles aan doen om je fiets veilig achter te laten (en dat was het geval). Leven zonder vertrouwen is geen leven, daar zou je wel eens heel eenzaam van kunnen worden.

Een aantal jaren geleden bestelde ik iets online op een tweedehandssite. Dat was niet de eerste keer, ik had dat al meerdere keren gedaan. Maar deze keer liep het mis. Mijn geld was gestort maar het pakje kwam niet aan. Toen ik de verkoper probeerde te contacteren was hij van de website verdwenen. Fraude dus ! De politie gaf mij niet veel hoop (het ging om een niet zo hoog bedrag) maar maakte toch een dossier op. En ja hoor, enkele maanden later hebben ze fraudeur te pakken gekregen en stond het geld weer op mijn rekening. Heeft dat mijn vertrouwen op online kopen doen verdwijnen? Neen, maar ik heb wel een paar aandachtspuntjes waar ik nu op let bij een bestelling.

Erger is het wanneer je vertrouwen geschonden wordt. Dat doet pijn. De ervaring dat je niet kunt rekenen op het vertrouwen van iemand zet je leven even 'on hold'. Dan ervaar je hoe eenzaamheid echt voelt. Maar als je gelooft ben je in die eenzaamheid nooit echt alleen. Vertrouwen en geloven hebben veel met elkaar te maken. Vertrouwen schenden is des mensen maar er is Iemand die ons door en door kent, die onze intenties kent, die echt te vertrouwen is. Vanuit dit geloof is er weer leven mogelijk. God zij dank !

Pastor Mariette

© Pixabay