vrijdag 27 mei 2022

Er even tussenuit

Vorige week schreef ik geen blogtekst want ik was er even voor vijf dagen tussenuit.
‘De boog kan niet altijd gespannen staan.’, zegt men toch. Een groepsreis (met een kleine groep) bracht me naar het mooie Bourgondië, een streek waarmee we een stuk geschiedenis delen. Natuurlijk ontbrak een bezoek aan het Hospice de Baune niet op het programma: een prachtig gebouw, met een knipoog naar de film ‘La grande vadrouille’. Maar twee andere bezoeken hebben meer indruk op mij gemaakt.
Een eerste bezoek sprak vooral de oud-leerkracht geschiedenis aan: Château de Bazoches, residentie van Vauban. Vauban was de bekende vestingbouwer in dienst van Lodewijk XIV in de 17de eeuw. Je hebt er een wijd uitzicht op de streek en de kerk van Vézelay. Het kasteel is nog steeds in handen van afstammelingen van Vaubans dochter, Charlotte. Bijzonder was dat de burggraaf zelf de rondleiding gaf. Een stukje levende geschiedenis!
Een tweede bezoek bracht ons naar de abdij van Fontenay, gesticht door Bernardus van Clairvaux in 1118/1119. Het is de oudst bewaarde cisterciënzerabdij. Wandelend door de sobere, maar indrukwekkende kerk, de slaapzaal, de kapittelzaal, het kloosterpand, het scriptorium ervaar je iets van de stilte en de soberheid van het vroegere kloosterleven in deze abdij. Ik kon er alleen stil van worden.
Er even tussenuit: de boog kan er weer tegen!

Pastor Chris

De abdij van Fontenay