dinsdag 21 maart 2023

Daar is de lente …

Zo stond gisteren op mijn Roetskalender: ‘Begin van de lente’! Of is het vandaag? ‘Historisch’ (de Roetskalender is nu eenmaal een geschiedeniskalender) zal het zo ongeveer kloppen. De natuur doet al een tijdje pogingen om dat te beamen. De enige narcis in mijn tuin staat al twee weken in bloei, ook enkele blauwe bloemen zijn te bespeuren. In de voortuin staat ‘het kardinaalsrood’, ik ken geen andere naam, er prachtig bij. Het lentegroen, in alle schakeringen, raakt mij elk jaar opnieuw. Ik sta regelmatig vol bewondering te kijken naar die uitbottende blaadjes, in mijn tuin en bij wandelingen. Wat een belofte van nieuw leven! De maartse buien en aprilse grillen moeten we erbij nemen.
Dat het ook voor een weerman (nu op pensioen) niet alle lentedagen zonnig zijn, blijkt uit deze uitspraak van Frank Deboosere in de krant van gisteren: ‘In de lente moet een weerman het meest voorzichtig zijn. Ik ben blij dat ik vandaag afzwaai’. Zelfs een weerman heeft geen garantie op mooi weer.
Laat het maar lente worden: in de natuur maar ook in ons hart! En de lenteschoonmaak staat ook op het programma.

Pastor Chris

Het kardinaalsrood in de voortuin
© Chris Ruelens